Recept + lite annat...

Skolan idag var väl som vanligt... Sovmorgon och håltimme äger, men sluta fyra...?!
Nu ska jag sätta mig här, framför mitt stökiga skrivbord, och plugga :(
Sen blir det nog plugga lite till. Och till slut plugga mer. Nej, bara skoja. Så mycket läxor har jag inte... Bara nästan.
Imorgon ska vi spela in lite film i skolan, så jag får inte glömma rekvisita... Haha

Ja, och sen den här chokladmoussen då...



Ingredienser:
100g mjölkchoklad
1½ gelatinblad
3
/4 dl + 2 dl vispgrädde
2 äggulor
½ dl florsocker 

Gör så här:

  1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.  Hacka chokladen fint och lägg i en bunke.
  2. Koka upp ¾ dl grädde och häll den över chokladen. Låt stå ca 5 minuter. Rör till en slät kräm. Ta upp gelatinet ur vattnet. Lägg i en liten kastrull och smält försiktigt, tillsätt ev 1 msk vatten så bränns det inte lika lätt. Låt svalna något. Blanda i gelatinet i chokladkrämen.
  3. Vispa 2 dl grädde, inte för hårt. Vispa äggulor och florsocker fluffigt. Tillsätt chokladkrämen och rör försiktigt. Blanda därefter i den vispade grädden. Fördela i 6 små glas eller portionsformar. Låt stå i kylen 2-3 timmar.
  4. Riv lite mjölkchoklad på moussen innan servering.

Receptet är taget från http://baka-kaka.se/ 

Kram på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0